Worstel jij met het overbrengen van je boodschap aan jongeren? Wil jij een krachtige campagne maken voor jongeren? Vraag jij je af op welke online kanalen jongeren je nu het beste bereikt? En speelt offline nog wel een rol?
Jongerencommunicatie of jongeren marketing, welk woord je ook kiest: je doel is om jongeren te bereiken met jouw boodschap. Bij Jong & Je Wil Wat hebben we een succesvolle methode voor jongerencommunicatie.
In jongerenmarketing en jongerencommunicatie richten we ons op het ontwikkelen van communicatiemiddelen en campagnes die aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Jongerencommunicatie omvat voor ons: wanneer je jongeren wil bereiken, dan moet je ze begrijpen en dat kan alleen maar door ze te betrekken.
Herken je dat? Collega’s die dingen zeggen als: ik ben zelf ook jong geweest, mijn neefje van 15 die… enzovoorts. Wij vinden het gevaarlijk, praten óver jongeren. De wereld van nu is niet meer zoals in jouw tijd en jouw neefje kan ook net weer andere kenmerken hebben dan de doelgroep van jouw project. Goed communiceren met jongeren begint bij jongerenonderzoek of jongerenparticipatie samen met ons jongerennetwerk.
Het is belangrijk dat communicatie met jongeren naadloos aansluit op hun belevingswereld. Naast gesprekken met jongeren zijn er 6 elementen die we meenemen in het ontwikkelen van concepten, communicatiemiddelen en campagnes:
1. Jongerentrends
Met jongerentrends houden we de ontwikkelingen en veranderingen van jongeren in de gaten zoals behoeftes, normen, waarden en consumentengedrag. Maar ook op microniveau halen we inspiratie: denk aan het gebruik van emoji’s, nieuwe diensten of platformen.
2. Puberbrein
Het brein van jongeren is volop in ontwikkeling. Ze hebben vaak moeite met overzicht behouden, kunnen moeilijk consequenties overzien en hebben een korte aandachtspanne. Kennis over het puberbrein helpt ons bij het communiceren met jongeren over lastige onderwerpen als drugs, seksualiteit en alcohol.
3. Mediagebruik & plaats
Succesvol communiceren met jongeren, betekent communiceren op plekken waar jongeren al zijn. We houden de laatste ontwikkelingen bij over de media die jongeren gebruiken. Van social media, tot populaire YouTubers, influencers, series en podcasts. Vergeet ook niet de kracht van school, sportclubs en buitenruimte. Jongerencommunicatie is online én offline.
4. Relevantie
Goede jongerencommunicatie is relevant voor jongeren. Het speelt in op hun vragen, interesses, waarden en behoeftes. Het betrekken van jongeren geeft ons inzicht in waar we op kunnen inspelen.
5. Jongerentaal & beeldtaal
Jongeren zijn kritisch op wat ze zien, zeker als het gaat over marketing en reclame. Het is belangrijk dat het authentiek en geloofwaardig is. Beeld- en jongerentaal zijn daarin essentieel.
Wij weten precies welke taal we wél en niet moeten gebruiken om jongeren aan te spreken en te triggeren. Naast de keuze voor woorden, letten we ook op het taalniveau van jongeren - dat is tenslotte nog in ontwikkeling. Wanneer kun je nu wel of niet gebruikmaken van een meme? Wanneer wordt een video op TikTok goed bekeken? Campagnes moeten opvallen, maar niet aanvoelen als reclame voorjongeren. Keuzes voor beeld en taal worden uitgebreid getoetst met jongeren ineen jongeren proofcheck.
6. Generaties
Jong & Je Wil Wat blijft op de hoogte van de nieuwste generaties. Wekelijks spreken we met jongeren over wat er speelt in hun belevingswereld. Daarnaast lezen, kijken en beluisteren we de laatste vakliteratuur.
We horen het in onze onderzoeken regelmatig: jongeren die zeggen dat ze liever geen reclame zien op social media. Dat is net zoals volwassenen liever geen reclame zien op televisie. Jongeren van nu zijn, mede door hun digitale opvoeding, opgegroeid met reclame. Ze zijn daarom kritisch op reclame en vinden het belangrijk dat merken authentiek, transparanten oprecht zijn. Ook verwachten ze dat merken hun sociale verantwoordelijkheid nemen.
Met een goede boodschap en aansluitende middelen ben je er nog niet. Voor jongeren marketing online werken we samen met Partout. Zij weten als geen ander op welke online kanalen jongeren zich bevinden, wat het zoekgedrag is van jongeren en hoe de algoritmes werken van de populaire social media kanalen. Samen maken we een krachtig team: van inzichten, naar concept, naar creatie van middelen, het uitzetten van middelen en het doormeten. Om vervolgens te optimaliseren.
Hebben we je overtuigd wat jongerencommunicatie en jongerenmarketing voor jou kan doen? Neem contact met ons op om jouw doelgroep te bereiken. Nieuwsgierig naar onze campagnes? Bekijk dan onze succesvolle jongerencampagnes voor het CBR en De Kindertelefoon.
Nina Hoek van Dijke
Founder