Uit onderzoek is gebleken dat de naamsbekendheid van De Kindertelefoon onder de doelgroep kinderen en jongeren hoog is. De manier waarop De Kindertelefoon werkt en waarover kinderen en jongeren in contact kunnen komen zijn minder bekend.
De Kindertelefoon is sinds 1979 een plek waar kinderen en jongeren kunnen praten over onderwerpen die ze niet willen, kunnen of durven te bespreken in hun eigen omgeving. Maar dan moeten de 1 miljoen kinderen en jongeren tot 18 jaar wel weten dat De Kindertelefoon er voor hen is. Gratis en anoniem. Jongeren kunnen De Kindertelefoon bellen, maar ook chatten of via het forum.
Ontwikkel een online advertentie campagne gericht op jongeren 13-18 jaar met een duurzaam overkoepelend concept, wat voor verschillende thema’s over langere tijd ingezet kan worden. Met als doel jongeren 13-18 jaar te informeren over dat je met DeKindertelefoon over ALLES kunt praten.
Het is de wens om de drempel te verlagen in het contact, doordat jongeren beter snappen wie De Kindertelefoon is en waarvoor ze De Kindertelefoon kunnen bellen.
Er is gekozen om de campagnes te koppelen aan verschillende thema’s en waar mogelijk ook gekoppeld aan themaweken - zoals de Week Tegen Het Pesten en de Week van de Lentekriebels.
Fase1 - Betrekken: onderzoek & co-creatie
Bij de jongerenraad van De Kindertelefoon hebben we input opgehaald voor een overkoepelend concept voor de meerjarige campagne. Met elk nieuw thema hebben we gepraat met de jongerenraad en input opgehaald. Welke vragen, zorgen of uitdagingen zien zij rondom pesten, eenzaamheid, seksualiteit, liefde en stress?
Fase2 - Begrijpen: conceptontwikkeling
Op basis van de input van de jongerenraad hebben we het overkoepelende concept ‘Hoe gaat het met jou vandaag?’ ontwikkeld. En per thema meerdere advertenties ontwikkeld, zodat elke jongere zich er in kan herkennen. In samenwerking met digital marketingbureau Partout zijn er schetsen ontwikkeld van verschillende online advertenties en deze zijn getoetst met de jongerenraad en het jongerenpanel.
Fase3 - Bereiken: creatie, campagne en mediaplan
Samen met Partout ontwikkelden we een mediaplan. De campagne is ingezet opInstagram, Facebook, Snapchat en TikTok. De campagne landde op een algemene landingspagina over het thema, of een specifieke pagina over De Kindertelefoon bellen, chatten of het forum.
Eris uitsluitend video-content ontwikkeld. We laten steeds een herkenbare vraagvoor jongeren gezien, met hieronder herkenbaar beeld passend bij de situatie.In de video spelen regelmatig jongeren mee uit de jongerenraad van DeKindertelefoon of ons eigen jongerennetwerk.
Partout verzorgt het instellen, monitoren en bijsturen van de campagne.
Er zijn verschillende campagnes over verschillende thema’s uitgezet via Facebook, Instagram en Snapchat. De vooraf opgestelde KPI’s in bereik en interactie zijn ruimschoots behaald.
De meest recente campagne over het themastress behaalde: 500.000 weergaven en ruim 14.000 clicks. Met deze campagne zijn we genomineerd voor een Dutch Interactive Award.
Nieuwsgierig naar de precieze resultaten? Ook op zoek naar een jongerencampagne? Neem contact op met Nina voor een kop koffie.
Deel deze pagina:
Wil jij jongeren bereiken met communicatie, beleid, onderzoek of jongerenparticipatie? Maak direct een afspraak om te sparren of laat je vraag achter.
Nina Hoek van Dijke
Founder