In het schooljaar 2021/2022 bleek er in de keuze van profielen een afnemende interesse in technische profielen (Natuur & Techniek of een combinatieprofiel Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid). Voor de technische universiteiten Eindhoven, Delft en Twente was dit de aanleiding om onderzoek te laten uitvoeren door Jong & Je Wil Wat naar de profielkeuze van vwo-3 leerlingen met de motivaties en belemmeringen voor een keuze voor een N&T profiel. In dit artikel lees je de belangrijkste resultaten.
Uit de resultaten blijkt dat er geen landelijk programma is voor profielkeuze. De taak ligt bij individuele scholen, vooral bij decanen, om voorlichtingsactiviteiten te organiseren. Er zijn grote verschillen te zien in hoe scholen voorlichtingsactiviteiten organiseren. Op de ene school is de decaan prominent aanwezig in het keuzeproces en op andere scholen ligt de verantwoordelijkheid meer bij de mentoren. Decanen en mentoren hebben invloed op hoe de profielen in beeld gebracht worden. We zien ook dat wanneer een decaan of mentor zelf meer met techniek heeft of het belangrijk vindt, het N&T profiel meer in beeld brengt.
Scholen bieden verschillende dingen aan om een profielkeuze te maken. De eerste fase gaat vooral over zelfontwikkeling en profieloriëntatie. Veel scholen maken hiervoor gebruik van vragenlijsten of werkboekjes. Voor leerlingen wordt het vaak interessant wanneer zij een overzicht krijgen van de profielen en de bijbehorende vakken.
“Het wordt pas interessant voor ze als ik het schema laat zien: bij dit profiel krijg je deze vakken en kun je dit en dit kiezen. En dat snap ik op zich wel, want als je nog niet helemaal weet wat je wil hoe kies je dan een profiel? Dan kijk je naar welke vakken vind je het leukst of makkelijkst. En daar kies je dan voor.” - Mentor
Leerlingen baseren hun keuze voornamelijk op vakken die ze leuk vinden en waarin ze goed presteren. Wanneer ze weten in welke richting ze willen werken of studeren kiezen vaker voor gerichter voor het profiel wat daar het beste bij past. De meeste leerlingen zijn echter in hun profielkeuze niet bezig met hun studiekeuze.
“Nou ik vind natuurkunde gewoon geen leuk vak, en ja de docenten zijn niet chill. En ik ben er van mezelf ook gewoon niet echt heel goed in.” - Jongen, voorlopig E&M profiel.
Leerlingen hebben het gevoel dat ze de keuze voornamelijk zelf maken, ze voeren gesprekken in hun omgeving om hun keuze te checken.
“Ik denk dat ik de belangrijkste keuze neem. Ik sta op de eerste plek van wie de keuze neemt en op de tweede plek staat mijn vader denk ik.” - meisje, voorlopig N&T profiel.
We zien dat de volgende personen een rol spelen in de profielkeuze:
De belangrijkste redenen waarom leerlingen specifiek kiezen voor een N&T profiel, zijn dat ze van nature al graag met techniek bezig zijn, goed zijn in bètavakken, de verwachting over veel baankansen en de mogelijkheden tot (veel) geld verdienen. Een andere reden is om veel opties open te houden voor de vervolgmogelijkheden.
”Met de techniek kan je heel veel kanten op en ik vind het interessant. De vakken zijn wel exact en dat kan wel lastig zijn. Ik vind de vakken niet lastig maar soms kan het saai zijn. Ik snap daarom ook wel dat mensen niet voor N&T kiezen.” - Jongen, voorlopig N&T profiel
De redenen van leerlingen die niet voor een N&T profiel kiezen, hebben vooral te maken met de verplichte (bèta)vakken, met de capaciteiten en interesse van leerlingen. Deze leerlingen zijn niet goed in met name de vakken wiskunde b, natuurkunde en scheikunde of vinden het niet leuk of moeilijk. Ook docenten spelen hierin een rol, zoals hierboven beschreven.
Bij Jong & Je Wil Wat vinden we het belangrijk dat jongeren een keuze maken die bij hen past. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat wanneer we kijken naar een N&T profielkeuze er best een aantal dingen beter kunnen:
“Leerlingen zijn heel erg beperkt in denken, of je wordt een ‘IT nerd’ of je gaat iets met machines doen. Vaak zien ze Engelse namen en weten ze niet wat dat inhoudt. Het is logisch dat die opleidingen zo heten, maar niet logisch voor de leerlingen.” - Mentor
De keuze voor een technisch profiel betreft veel factoren: persoonlijke interesses, vaardigheden en gebrek aan voldoende en aansprekende informatie over studie- en beroepsmogelijkheden. Technische universiteiten, scholen, beleidsmakers en communciatieadviseurs kunnen samen werken aan het verbeteren van voorlichting. Op deze manier kunnen ze mogelijk het aantal keuzes voor N&T vergroten onder vwo-3 leerlingen.
Wil je meer weten over dit onderzoek? Of wil je zelf onderzoek doen naar studiekeuze, profielkeuze of een ander onderwerp? Neem dan contact op met Nina Hoek van Dijke.
Deel deze pagina:
Wil jij jongeren bereiken met communicatie, beleid, onderzoek of jongerenparticipatie? Maak direct een afspraak om te sparren of laat je vraag achter.
Nina Hoek van Dijke
Founder