Brons voor CBR

rijbewijsstruggles Grand Prix

Content Marketing Awards

Op 31 oktober 2023 zijn de Grand Prix Marketing Awards uitgereikt tijdens een feestelijke award show in B Building Amsterdam. Awards werden uitgereikt aan de beste contentstrategieen van Nederland en belonen het structureel inzetten van content om bepaalde communicatie- of marketingdoelstellingen te verwezenlijken. Jong & Je Wil Wat wint, samen met partner Partout, brons in de categorie campagne voor CBR: Eerste Hulp bij Rijbewijsstruggles.

Case: CBR: Eerste Hulp bij Rijbewijsstruggles

Het CBR had te maken met dalende slagingspercentages onder jongeren bij het behalen van Rijbewijs B. Op dat moment slaagde ongeveer de helft van de kandidaten. De wens van het CBR is om het slagingspercentage te vergroten. Samen met Centraal Bureau voor Rijvaardigheid (CBR) heeft Jong & Je Wil Wat jongerencommunicatie en digital marketingbureau Partout dit vraagstuk aangepakt. 

Het doel van de campagne is om jongeren en ouders online zo goed mogelijk te begeleiden om de kans te vergroten om in 1x te slagen. Belangrijke onderdelen zijn: de juiste rijschool kiezen en een goed beeld te krijgen van hun rijbewijstraject. Het gewenste effect daarvan is een bijdrage aan stijging van het slagingspercentage en dat het CBR meer gezien wordt als een gidsende rol ‘de metgezel’.

Jong & Je Wil Wat ontwikkelde samen met jongeren het concept Eerste Hulp Bij Rijbewijsstruggles. Het concept geeft antwoord op alle vragen die jongeren én ouders hebben omtrent hun rijbewijs en rijexamen: o.a. het kiezen van een goede rijschool, kosten en theorie- en praktijkexamen. Het concept en de uitwerking zijn gevalideerd bij de doelgroep. In de campagne komen in 10 informatieve en aansprekende video ads verschillende onderwerpen aan bod. Met klinkende resultaten

  • De campagne is 7 miljoen keer bekeken door jongeren 16-24 jaar
  • Er zijn 844.000 jongeren bereikt
  • 77% geeft aan dat de Rijschoolzoeker hun keuze voor een rijschool positief heeft beïnvloed
  • De naamsbekendheid van het CBR steeg van 86% naar 98%
  • Het slagingspercentage van een rijschool is belangrijker geworden bij de keuze van een rijschool, het steeg van 77% naar 81%
  • En 49% zoekt dit op via de website van het CBR t.o.v. 37% bij de start van de campagne.

Lees meer over deze case.

Het juryrapport

Het team heeft zich eerst heel goed verdiept in de doelgroep en de opdrachtgever meegenomen in een scherpere focus op de jongerendoelgroep. Dat heeft zich uitbetaald in een prachtige campagne. Er is een duidelijke keuze gemaakt in thema en daaraan is vastgehouden - de kracht van de herhaling. En dan toch de flexibiliteit houden om tussendoor bij te sturen en meer focus te leggen op een andere doelgroep, namelijk de ouders. Dan kun je een campagne geslaagd noemen.

Dankbaar

Jong & Je Wil Wat zet zich al bijna 13 jaar in voor de doelgroep jongeren. We zijn dan ook ontzettend dankbaar dat deze mooie campagne, tussen geweldige andere genomineerden, bekroond is met brons. Een kroon op ons werk. Op naar nog meer mooie campagnes om impact te maken voor de onze opdrachtgevers en het leven van jongeren. 

Wil jij weten hoe deze campagne tot stand gekomen is? Of verder praten over de mogelijkheden om met jouw organisatie jongeren te bereiken? Neem contact op met Nina en dan kijken we graag naar de mogelijkheden.

Deel deze pagina:

Beoordeling opdrachtgever:

Samenwerken?

Ja, graag!

Wil jij jongeren bereiken met communicatie, beleid, onderzoek of jongerenparticipatie? Maak direct een afspraak om te sparren of laat je vraag achter.

Nina Hoek van Dijke
Founder

bekijk andere cases