Youtuber Enzo Knol is gisteren door de politie afgevoerd tijdens een meeting met zijn fans. Er waren meer dan 2000 fans afgekomen op de 21-jarige vlogger. Enzo was hier totaal niet op voorbereid en werd helemaal gek in de grote massa. Hoe komt het dat een videoblogger zo populair wordt?

Wacht, waar gaat het over? Wie is Enzo Knol?

Enzo Knol is een 21-jarige jongen uit Assen die filmpjes maakt van zijn dagelijkse leven. Hij is een Youtuber; een jonge videoblogger die geld verdient met een eigen YouTube kanaal. Ongeveer 400.000 jongeren zijn geabonneerd op zijn filmpjes. Zoals bij de meeste Youtubers hebben de filmpjes van Enzo niet echt een bepaald onderwerp. Hij neemt de kijker mee in zijn leven, als een soort reality show.

Al meer dan een jaar is Enzo actief op zijn eigen YouTube kanaal. Het leek hem leuk om weer eens een meeting met zijn fans te organiseren. Enzo verwachtte een paar honderd mensen te ontmoeten, want dat aantal was ongeveer afgekomen op een eerdere meeting. Toen hij arriveerde met de auto stonden honderden gillende meisjes hem op te wachten alsof hij een echte wereldster is. Dit had hij totaal niet verwacht. Uiteindelijk heeft Enzo hulp van de politie ingeschakeld toen de fans hem geen ruimte gaven en hij zelfs moeite kreeg met ademhalen.

Twee uur na het hele fiasco zette Enzo Knol de onderstaande video online, waarin hij uitlegt wat er nou precies is gebeurd. Hij biedt heel netjes zijn excuses aan en spreekt zijn verbazing uit over zijn eigen populariteit.

Youtuber als idool

Waar ik in de jaren ’90 met veel liefde naar de Backstreet Boys zat te kijken op MTV, pakken jongeren van nu dat anders aan. Zij besteden een groot deel van hun tijd op internet en maken steeds vaker online kennis met hun rolmodel of idool in plaats van op de televisie. Op tv moet je maar afwachten wanneer die leuke persoon in beeld komt terwijl je dit op YouTube helemaal zelf kan sturen. Veel beter toch!

Die Enzo Knol lijkt een doodnormale jongen, wat maakt hem dan zo bijzonder? Tja, deze vraag kan je eigenlijk stellen bij elke willekeurige celebrity. Het hele guy next door imago werkt juist altijd erg goed. Enzo is niet geliefd omdat hij bijzonder is, maar omdat jongeren hem leren kennen via zijn YouTube kanaal. Hij kiest ervoor om in de openbaarheid te treden met zijn persoonlijkheid. Bekend maakt nou eenmaal bemind.

De meiden die gisteren stonden te gillen zijn net zo dol op Enzo Knol als ik was op de Backstreet Boys. Stel je eens voor: je bent een tienermeisje en kijkt dagelijks filmpjes van een leuke spontane jongen die je telkens aan het lachen maakt. Je weet dat deze jongen dagelijks door tienduizenden jongeren met veel plezier wordt bekeken. Dan krijg je ineens de kans om hem in het echt te ontmoeten! Of het dan gaat om een boyband uit Amerika of een jongen uit Nederland maakt niet uit.

De maakbaarheid van roem

‘In the future everybody will be world famous for fifteen minutes,’ zei Andy Warhol al in 1968. Je kan inmiddels concluderen dat hij gelijk had. Programma’s zoals Idols, maar ook allerlei reality shows hebben ervoor gezorgd dat ‘de gewone mens’ heel snel beroemd kan worden. Vooral met de juiste timing en marketing is het mogelijk om van iemand een ster te maken. Youtubers maken hier gebruik van.

Hoewel de filmpjes van Youtubers heel spontaan en oprecht lijken, zit hier vaak een team achter wat de Youtubers ondersteunt. Social1nfluencers is bijvoorbeeld een bureau wat jonge vloggers helpt bij het bepalen van hun strategie. Meestal wordt deze strategie zo ingezet dat kijkers niet het idee hebben dat alles volledig is geregisseerd. Overigens weet ik niet of dit bij Enzo Knol ook van toepassing is.

Update 21 oktober
Vandaag schrijft NRC Next dat Enzo Knol sinds het begin van zijn YouTube-carrière samenwerkt met DivimoveDit bedrijf is gevestigd in Berlijn en heeft zo’n vijftig medewerkers. Vijf daarvan zijn verantwoordelijk voor de Nederlandse Youtubers. Het bedrijf verkoopt reclame rond de video’s, brengt populaire youtubers in contact met bedrijven, beschermt de auteursrechten en begeleidt de vloggers. Daarnaast verdient Enzo Knol geld met het verkopen van merchandise via de website Knolpower.

Photocredits