Kinderen zien internet als water uit de kraan

Home»jong en je wil wat » Internet,Jongeren,Kids,Media,Onderzoek » Kinderen zien internet als water uit de kraan

Kinderen zien internet als water uit de kraan

Kinderen zien internet als water uit de kraan

Dit artikel werd op 27 april op 08:00 op Frankwatching gepubliceerd. 

Kinderen zijn verbaasd als er geen internet is, het is als water uit de kraan. Ze raken zelfs misschien wel een beetje in paniek als het er niet is. Onder de 12 tot en met 14 jarigen staat internetten met 42,8% op plek twee van activiteiten die zij graag ondernemen. Als ze achter het internet zitten, dan gebruikt 71,1% het voor social media. Jongere kinderen spelen liever spelletjes op internet. En YouTube is populair onder alle leeftijdsgroepen. 

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Samen zijn, samen doen – de jeugd van 2012’ van Now It’s Our Timeonder zo’n 885 kinderen van 6 tot 15 jaar. Er zijn zo’n 685 vragenlijsten ingevuld door kinderen en daarnaast zijn er nog 200 gesprekken gevoerd op basis- en middelbarescholen. Ook ouders hebben mee gedaan aan het onderzoek en hebben 346 vragenlijsten ingevuld over hun kind van 0 tot 5 jaar. Het onderzoek bevat resultaten over het gezinsleven, vrije tijd, mediagebruik, merken, helden, producten en onderwijs. In dit artikel gaan we dieper in op internet en social media-gebruik onder kinderen van 6 tot 15 jaar oud.

Zonder internet wordt het leven saaier

Kinderen kunnen zich een leven zonder internet niet voorstellen. Zonder internet zou het leven niet alleen saaier worden, maar ook lastiger. Hoe zoek je dan iets op voor school, zie je roosterwijzigingen op tijd, speel je online spelletjes, luister je muziek of spreek je af met vrienden?

“Vanmorgen deed internet het niet en toen wilde ik twitteren. En toen deed ‘tie het weer. Ik was even bang haha.” Arno, 13 jaar.

Gemiddeld gebruiken kinderen tussen de 6 en 15 jaar 1-2 uur per dag internet. Het aantal uur stijgt naarmate kinderen ouder worden. Er is nog steeds een kleine groep kinderen die geen internet gebruikt.

“Nee, ik kan me niet voorstellen dat er geen internet zou zijn. Ik zou me wel vermaken maar het zou toch wel een stuk saaier worden allemaal.” Precious, 14 jaar.

Internet wordt vooral gebruikt voor spelletjes en social media

77,8% van de 6 tot 11-jarigen gebruikt internet voor het spelen van spelletjes. Ze doen dit op casual gaming websites of op sociale netwerken zoals Hyves. 12 tot 14 jarigen gebruiken internet vooral voor social media.

“Op internet kijk ik eigenlijk vooral onnodige filmpjes.” Anne, 14 jaar.

Over de hele doelgroep zien we dat filmpjes kijken op YouTube populair is. Overigens heeft wel slechts een klein aantal een account op YouTube. Daarnaast zien we dat internet ook regelmatig gebruikt wordt voor het maken van huiswerk of het chatten met vrienden. Jongens kiezen vaker voor YouTube en downloaden. Meisjes kiezen vaker voor social media, huiswerk maken, chatten en televisie kijken.

In gesprekken geven kinderen aan dat ze regelmatig andere oudere familieleden vragen of ze iets willen downloaden.

Twitter favoriet bij oudere kinderen

 

Twitter is het populairst onder kinderen van 12 tot 14 jaar (37,2%), dit ondanks dat ze het meest een account hebben op Hyves (86,9%). Oudere kinderen geven aan dat ze nog wel een account hebben op Hyves, maar er geen gebruik meer van maken. Facebook vinden ze een interessant alternatief, maar lastig in gebruik. Ongeveer 57,2% heeft een account op Facebook. Iets meer 60,4% heeft een account op Twitter.

“Twitter is het allerleukste”. Maxime, 12 jaar.

De meeste oudere kinderen op Twitter volgen alleen vrienden, familie en bekenden en hebben ofwel minder dan 10 volgers of rond de 40 volgers. Het is een gratis communicatiemiddel met personen om ze heen. Ze gebruiken dit kanaal om te chatten en praten over wat ze doen en waar ze naartoe gaan. En het belangrijkste: de stroom gaat de hele dag door. In het onderzoek zien we dat meisjes iets vaker Twitter gebruiken dan jongens.

“Dingen die ik doe, die twitter ik.” Bob, 9 jaar.

Bij jonge kinderen heeft 58,4% een account op Hyves, het is met 38,1% ook het populairste sociale netwerk in die leeftijdsgroep. Uit gesprekken blijkt dat jongere kinderen Hyves regelmatig gebruiken voor het spelen van spelletjes. Twitter is niet populair bij jongere kinderen, slecht 9,3% heeft er een account.

De oudere jongeren gebruiken 1-2 uur per dag social media. De jongere kinderen van 6 tot 11 jaar gebruiken iets minder dan 1 uur per dag social media. In deze groep is er ongeveer 30% die geen gebruik maakt van social media.

Digitale vrienden

De meeste kinderen hebben tussen de 100 en 200 ‘digitale’ vrienden. Dit zijn mensen die zij wel kennen, maar niet allemaal. Het zijn veelal vrienden, vrienden van vrienden of mensen die zij via de chat of spelletjes ontmoeten. Het is voor kinderen van 6 tot en met 11 jaar stoer om veel vrienden te hebben. Voor kinderen van 12 tot 15 jaar is het belangrijker dat de juiste mensen er gebruik van maken.

“Bij Hyves was het wel belangrijk om veel vrienden te hebben, bij Facebook niet meer.”Julia, 15 jaar.

Veel ouders met kinderen van 6 tot en met 11 jaar houden toezicht op het gebruik van het sociale media-account. De meeste kinderen in dit onderzoek maken hier geen probleem van, zolang hun ouders zich er niet te veel mee bemoeien. Het moet wel je ‘van jezelf’ blijven, zeggen ze.

“Het is niet cool als je ouders je gaan volgen op Twitter. Maar hen blokken is echt ‘not done’. Want het zijn toch je ouders. Het beste wat je kan doen, is hopen dat ze je niet gaan volgen” Lisa, 14 jaar.

Kinderen kijken nauwelijks TV op internet

Tv kijken gebeurt nog steeds veel, gemiddeld kijken de meeste kinderen in de leeftijdsgroep van 0 tot 15 jaar 1 á 2 uur per dag televisie. Ze kijken het meest in het weekend. KRO’s kindertijd is het populairst in de groep 0 tot 5-jarigen. Nickelodeon en Disney XD bij 6 tot 11-jarigen. En de oudste leeftijdsgroep, 12 tot 14 jaar, kijkt het liefst naar RTL4 en MTV.

De oudere kinderen gaven in gesprekken aan weleens televisie te kijken op een mobiel apparaat zoals hun telefoon, iPod, laptop of tablet. Ze kijken op een mobiel apparaat echter voornamelijk filmpjes op YouTube. Sommige kijken via Uitzending Gemist of een website waarop Eredivisie Live gratis te zien is.

Tot zover de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek van Now It’s Our Time over internet.

Download hier gratis de rapportage. 

Gepost in Internet, Jongeren, Kids, Media, Onderzoek

Categoriën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


+ 7 = vijftien