De uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen had er heel anders uitgezien als alleen de stemmen van de Millennials hadden geteld. Uit cijfers blijkt namelijk dat de meerderheid hiervan op Clinton heeft gestemd en niet op Trump. Maar sommige Amerikaanse jongeren kozen er ook voor om niet te gaan stemmen. De reden hiervoor was dat hun favoriet, Bernie Sanders, er al na de Amerikaanse voorverkiezingen uit lag. En als we kijken naar het Brexit-referendum werd er door jongeren heel anders gestemd dan door ouderen. Driekwart van de jongeren die daarvoor naar de stembus ging, wilde in de EU blijven. Toch was de uitslag van het referendum ‘uit de EU’.

In mijn vorige blog, ‘3 redenen waarom jongeren niet stemmen en 4 tips hoe dat te voorkomen 15 maart‘, kon je lezen dat jongeren minder naar de stembus gaan dan andere leeftijdsgroepen. Maar hun keuze en visie blijkt dus ook behoorlijk te verschillen van wat telkens de uitslag is. Des te meer reden om jongeren te activeren om op 15 maart te gaan stemmen. En dat proberen politieke partijen, maar ook jongeren zelf, op allerlei manieren. in deze blog heb ik de voorbeelden voor je verzameld.

1. Mark Rutte op YouTube

Er zijn dit jaar zo’n 850.000 jonge kiezers bij gekomen die voor het eerst mogen stemmen. Daarom doen politieke partijen hun best om deze nieuwe jonge kiezers aan te spreken. Dit proberen ze te doen via social media. Zo ook onze minister-president Mark Rutte. Hij interviewde bekende vlogger Youstoub over het leven als vlogger. Jongeren zitten steeds meer op YouTube en vlogs zijn populair, maar is dit dé manier om ze te interesseren voor de politiek? Ik denk van niet.

Naast dat Rutte Youssef continu in de rede valt, mist hij hier volgens mij een kans. Hij gaat met Youssef het gesprek aan over zijn leven als vlogger, maar hij had ook hele andere vragen kunnen stellen, zoals: “Wat is voor jou als jongere belangrijk?” of “Welke veranderingen zou jij willen zien in Nederland?”. Rutte had maatschappelijke onderwerpen kunnen aansnijden en kunnen vragen hoe Youssef daarover denkt. Daarmee had hij kunnen laten zien dat hij naar jongeren serieus neemt. Een van de tips die ik meegaf in mijn vorige blog. In plaats daarvan blijft het bij een oppervlakkig gesprek over geld en tv en vraagt Rutte alleen aan het einde: “Wat zou jij doen als je mijn baan zou hebben?”. Daar vloeit helaas ook geen inhoudelijk gesprek uit voort. Jammer! Nu komt dit filmpje toch meer over als een ‘trucje’ om jongeren te bereiken, in de trant van “ik ga iets doen met vloggers, want dat vinden jongeren cool.”

2. Klaver & Wilders als Pokemon

DWARS, de jongerenafdeling van GroenLinks, plaatste een een animatiefilmpje op Facebook waarin Jesse Klaver en Geert Wilders als Pokemon met elkaar ‘in gevecht gaan’. Hierin valt Wilders aan met ‘twitter’ en ‘haatzaaien’, terwijl Jesse ‘argumenten’ en ‘verbinding’ inzet.

Pokemon is herkenbaar voor zowel jonge als oudere Millennials. 19+ kent het van de game app Pokemon Go die in 2016 een hype was, 24+ is opgegroeid met Pokemon op de gameboy. Maar hiermee wordt er natuurlijk geen politiek thema aangekaart. Er is natuurlijk niks mis met een lolletje om jongeren te bereiken, maar hiermee krijg je ze niet naar de stembus.

3. Inspraak via social media

Gelukkig richt GroenLinks zich niet alleen op Pokemon filmpjes, maar proberen ze social media ook in te zetten om jongeren mee te laten praten over politiek. Via Facebook delen ze dat je “apptivist” kunt worden. Via WhatsApp stuur je GroenLinks het bericht “verandering aan”. Dan krijg je de vraag om in een filmpje te delen wat jij belangrijk vindt en wat er in Nederland veranderd moet worden.

GroenLinks Apptivist

Ook nieuwe partij GeenPeil, ook initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum, probeert jongeren aan te spreken door online inspraak als uitgangspunt te hebben. Zij willen meer inspraak van de burger in de politiek mogelijk maken. In hun campagne communiceren ze daarom met ‘stem op jezelf’.

We zien dus dat politieke partijen inspelen op dat jongeren veel gebruik maken van social media. Sommigen proberen jongeren hiermee ook te betrekken bij politieke thema’s. Het blijft echter ook nog steeds belangrijk om ‘offline’ zichtbaar te zijn en met jongeren het gesprek aan te gaan. Ook zien we dat naarmate de Tweede Kamerverkiezingen naderen steeds meer jongeren zelf hun eigen generatie oproepen om te gaan stemmen. De drijfveer verplaatst dan van ‘wij willen dat jongeren op ons stemmen’ naar ‘wij willen dat jongeren gaan stemmen’.

4. De Stembus

De Stembus is een goed voorbeeld van een campagne voor en door jongeren die zowel online als offline wordt gevoerd. De Stembus werd gelanceerd door onder andere Tim Hofman, presentator bij BNN. Met deze campagne roept hij jongeren op om te gaan stemmen en politici om hun partijprogramma begrijpelijk te maken voor jongeren. Ze hebben nu voldoende funding bij elkaar gekregen om met een fysieke bus langs scholen te gaan om jongeren te helpen bij hun stemkeuze. De campagne kreeg al veel media-aandacht. En gisteren nog deelden ze op social media dat ze voor alle jongeren vrij willen regelen op 15 maart, zodat je geen reden meer hebt om niet te gaan stemmen.

5. #BOOS Polertiek

Tim Hofman is ook bekend van YouTube-serie #BOOS. #BOOS is met maarliefst 242.000+ abonnees (and counting) razend populair onder jongeren. Tim probeert zijn kanaal ook in te zetten om jongeren te interessen voor politiek, met zijn item #polertiek. In aflevering 4 is Jill (18) boos omdat ze niet weet op wie ze moet stemmen.

Inmiddels staan ook 2 vervolgafleveringen online, die zie je hier en hier.  In elke aflevering worden politici aangesproken met: waarom zouden jongeren op jou moeten stemmen?

6. Facebookevent: Stemmen de jongeren, JA!

Een ander voorbeeld van voor & door jongeren is het Facebookevent “Stemmen de jongeren, JA!”, een initiatief van jongeren zelf. De initiatiefnemers willen jongeren motiveren om te gaan stemmen. De reden dat ze dit evenement hebben aangemaakt, is dat zij ook zien dat de verkiezingen in de VS en Brexit heel anders hadden uitgepakt als meer jongeren hadden gestemd.

7. Open brief

En dan was er nog die mooie open brief van Massih Hutak als reactie op Rutte’s brief, met:

“Stel je voor dat alle 2 miljoen jongeren in Nederland uitzoeken welke politieke partij hen het beste vertegenwoordigt en daar dan op 15 maart massaal op gaan stemmen. Die actie zou de grootste middelvinger ooit zijn.”

Power to the Youth

En er zijn vast nog tal van voorbeelden die ik niet genoemd heb, want mij valt op dat het onder jongeren meer leeft dan 4 jaar geleden. Misschien wel meer dan ooit. Van de jongeren uit ons jongerennetwerk zegt de meerderheid dat ze gaan stemmen. Dit zijn dan wel bovengemiddeld maatschappelijk betrokken jongeren, maar dit is ook het type jongeren dat bovenstaande initiatieven start om leeftijdsgenoten te activeren. Zij voelen de noodzaak om hun generatie te verenigen om te gaan stemmen voor hun collectieve belangen. En als dat lukt, dan kan de uitslag toch zomaar ineens heel anders uitpakken dan verwacht.

“Normaal verdiep ik me niet echt erin, maar dit jaar vind ik het wel belangrijk dat ik gebruik maak van mijn stemrecht.” – Carolien, 22 jaar


Wil je een keer sparren over hoe je jongeren kan aanspreken en betrekken bij maatschappelijke onderwerpen of politiek? Laat het ons weten. Stuur vrijblijvend een mailtje naar nina@jongenjewilwat.nl.

 

Photo credits.