Alles Over het internetgebruik van jongeren #3: social media in 2015

Facebook is het afgelopen jaar gegroeid, maar Nederlandse jongeren zijn daar niet blij mee. Ook Twitter is flink in populariteit gedaald volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2015. Welke sociale media zijn populair onder jongeren?

De grootste social media platformen van Nederland

Facebook is met 9,4 miljoen gebruikers nog steeds het populairste social media platform in Nederland. De tweede plek is voor YouTube met 6,8 miljoen gebruikers. Opvallend genoeg heeft Google+ LinkedIn net ingehaald met 3,9 miljoen gebruikers. Twitter is steeds minder populair: het aantal gebruikers is gedaald naar 2,8 miljoen gebruikers.

Schermafbeelding-2015-02-04-om-14.34.06-1024x583

 

Voor de duidelijkheid: deze cijfers gelden voor heel Nederland. Dat wil dus niet zeggen dat deze top 5 hetzelfde is onder jongeren. Wat vinden jongeren er van als een platform zo hard groeit? Lees vooral verder!

Facebook voelt als ‘het verplichte familiediner’

Facebook blijft groeien en dat betekent vooral dat er steeds meer ouderen op Facebook zitten. Voor jongeren wordt het medium daardoor juist minder interessant. Zodra je tante, vader en zelfs oma op Facebook zitten is de lol er wel een beetje vanaf.

Schermafbeelding-2015-02-04-om-14.55.31-1024x803

‘Facebook is something we all got in middle school because it was cool but now is seen as an awkward family dinner party we can’t really leave.’ – Andrew (19)

Hoewel jongeren tussen de 15 en 19 jaar langzaam afhaken zal het platform niet meteen verdwijnen uit het leven van jongeren. Een 19-jarige jongen omschreef Facebook als het verplichte familiediner waar je alleen bent omdat het móet.

Jongeren voelen zich dus (nog) verplicht om aanwezig te zijn op Facebook. Dit heeft voornamelijk te maken met de sociale druk die jongeren voelen en de angst om iets te missen. Jongeren nodigen elkaar bijvoorbeeld uit voor feestjes via een Facebook event. Zit je niet op Facebook, dan mis je die uitnodiging. Bij een groep horen wordt dus lastig zonder Facebookaccount.

Jongeren haken als eerste af van Twitter

Het aantal Twitter gebruikers daalt en de grootste groep afhakers zijn jongeren onder de 20 jaar. Van alle afhakers geeft 36% aan dat ze zijn gestopt omdat Twitter hen te weinig oplevert. Voor 32% kost het teveel tijd en 27% voelt zich er niet meer thuis. Zou dat laatste te maken hebben met het adverteren op Twitter? Raakt Twitter – net als Facebook – overspoelt met commerciële boodschappen? Onder ouderen neemt het aantal Twitter gebruikers juist toe. Ook dat zou een reden kunnen zijn dat jongeren zich niet langer thuisvoelen op dit platform.

‘To be honest, a lot of us simply do not understand the point of Twitter.’ – Andrew (19)

Schermafbeelding-2015-02-04-om-15.12.13-1024x861

Instagram en Pinterest populair onder jongeren

‘Instagram hasn’t been flooded with the older generation yet, meaning it’s “hip” and “cool” to the younger crowd.’ – Andrew (19)

Onder jongeren zijn vooral visueel ingestelde social media platformen populair, zoals Instagram en Pinterest. Op deze platformen groeit het aantal jonge gebruikers – in tegenstelling tot op Facebook en Twitter. Nederland telt in totaal 1,8 miljoen Instagram gebruikers.  Maar liefst 50% van alle Nederlandse jongeren t/m 19 jaar gebruikt Instagram.

Pinterest is vooral populair onder de wat oudere jongeren en dan met name vrouwen. Dit visuele platform heeft 1,6 miljoen gebruikers in Nederland en groeit eveneens. Opvallend is wel dat op Instagram veel meer dagelijkse gebruikers actief zijn. Ook op Snapchat zijn dagelijks 320.000 actief. Daarmee heeft Snapchat meer heavy users dan Pinterest. Helaas zegt het onderzoek weinig over het gebruik van chat apps onder jongeren.

Schermafbeelding-2015-02-04-om-15.34.53-1024x578

Jongeren maken zich zorgen om online privacy

Eerder schreef ik hoe jongeren veel waarde hechten aan online privacy. Het onderzoek van Newcom bevestigt dat zorgen omtrent privacy op social media nog steeds bestaan. Onder jongeren jongeren is het vertrouwen in social media het afgelopen jaar gedaald. Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren maakt zich zorgen om online privacy. Wellicht heeft alle ophef over de nieuwe privacy voorwaarden van Facebook hier invloed op gehad.

Schermafbeelding-2015-02-04-om-16.01.42-1024x523

Toekomst van social media gebruik onder jongeren

Aan het einde van het onderzoeksrapport doet Newcom een aantal (naar mijn mening veilige) voorspellingen voor de komende jaren:
1. Instagram is binnen 2 jaar groter dan Twitter.
2. Vertrouwen wordt de komende jaren steeds meer een issue.
3. Facebook is over 1 jaar nog steeds de grootste onder jongeren, maar zal wel verder dalen.

De kans is groot dat deze voorspellingen allemaal uitkomen. Maar ik ben vooral benieuwd naar nieuwe platformen. Nu Facebook en Twitter voor jongeren steeds meer op de achtergrond raken is er zeker ruimte voor nieuwe ideeën en initiatieven. Gaan we nog iets horen van Ello? Zijn er andere platformen in opkomst? Hoelang zal het duren voordat Facebook helemaal is verdwenen? De toekomst zal het uitwijzen, maar hartstikke interessant om hier nu al over na te denken. Heb jij hier ideeën over? Reageer hieronder!

Download het Nationale Social Media Onderzoek 2015
Lees het artikel ‘A Teenager’s View on Social Media – Written by an actual teen’

By | 2017-06-11T14:23:36+00:00 februari 5th, 2015|Media, Onderzoek|1 Comment

One Comment

  1. PC trends 24 januari 2017 at 11:10 - Reply

    Interessant artikel. Ik merk ook dat steeds meer jongeren social media gaan gebruiken! Jongeren in mijn omgeving stappen inderdaad over op Instagram en laten Twitter links liggen. Leuk gedaan, die grafieken!

Leave A Comment

beantwoord de vraag * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.