De hipster verdwijnt, welke subculturen ontstaan onder jongeren?

De jongeman met een indrukwekkende baard, skinny jeans en dichtgeknoopte blouse die aan komt fietsen op een fixie, we kennen hem allemaal. De hipster. De subcultuur is inmiddels mainstream geworden en dat betekent dat er voor jongeren binnenkort een einde een komt. Wie volgt de hipster op? Welke subculturen ontstaan onder jongeren?

De Volkskrant beschrijft een aantal mogelijke opvolgers van de hipster. Benieuwd welke subculturen aan het ontstaan zijn? En welke van deze stijlen door een breed publiek opgevolgd gaat worden? We beschrijven kort welke subculturen er zijn en welke volgens ons het populairst worden. Lees verder!

De Proto-hipster

De Urban Dictionary geeft als definitie van de proto-hipster: ‘Iemand die een hipster was voordat hipsters cool werden.’ Dit gaat dus over jongeren die al heel lang een indrukwekkende baard hadden, cactussen voor de ramen hadden staan en zelf bier wilden brouwen. Zij wilden nooit een hipster zijn en nu ook niet genoemd worden. De Volkskrant noemt Torre Florim, zanger van de band De Staat, als voorbeeld. Zullen de proto-hipsters nog steeds vasthouden aan hun principes als de trend helemaal is overgewaaid?

De Yuccie: Young Urban Creative

Een hipster was toch ook young, urban en creative? Op het eerste gezicht lijken de twee op elkaar, maar er is een wezenlijk verschil. Hipsters zagen er creatief uit, maar yuccies zijn ook echt creatief. Ze doen vaak ook creatief werk. Ze verzinnen nieuwe festivals, bouwen prachtige apps of maken tuinen op stadsdaken. Een Yuccie kan dus het uiterlijk van een hipster hebben, maar dat hoeft niet.

hipsterDe ORC: Old Rural Creative

De jongeren die buiten de stad wonen maar ook young en creative zijn worden ORC’s genoemd: de Old Rural Creatives. Deze jongeren hebben vaak iets met kunst gestudeerd in een grote stad en zijn daarna naar het platteland vertrokken omdat dit goedkoper (en natuurlijk inspirerender) is. In dorpjes organiseren ze kunstmarkten en workshops in hun eigen atelier.

Fitgirl / Foodie

Hoewel het in mijn ogen twee losse stromingen zijn, hebben de Fitgirl en Foodie veel raakvlakken. Veel meiden rekenen zich tot beide categorieën. Fitgirls zijn meiden die ‘fit’ zijn enorm belangrijk vinden. Zij sporten veel om sterk te worden en er sterk uit te zien, spierballen dus! Voedsel is voor fitgirls ook belangrijk, want fit zijn betekent natuurlijk ook letten op wat je eet. Veel proteine om spieren op te bouwen en weinig suikers en slechte vetten bijvoorbeeld.

Bij de Foodie draait het leven om eten. De jongeren eten gezond en het liefst zo natuurlijk mogelijk. Zij hebben hun boterhammen ingeruild voor bananenpannenkoeken, havermout, chiazaad en salades met avocado. Ze lezen verpakkingen in de supermarkt en houden niet van E-nummers. In deze categorie zitten ook veel fitgirls. Andere Foodies houden gewoon van eten. Gezond of ongezond. Een voorbeeld is Leonie van Gewoon Wat een Studentje ’s Avonds Eet. Ze probeert elke week een bijzondere tosti uit (met M&Ms of appeltaartvulling) en laat via YouTube weten wat ze er van vond.

De Testosteronintellectueel

Vroeger waren intellectuelen alleen aan het werk met hun hersenen, nooit met hun lichaam. Maar dat is niet meer van deze tijd. Intellectuelen kunnen net zo goed spieren kweken in de sportschool en marathons rennen en daar trots op zijn. Ergens is dit dus de mannelijke variant van de Fitgirl. Een bekend voorbeeld van een testosteronintellectueel is Arie Boomsma. Ook intellectuelen op tv worden tegenwoordig nagespeeld door aantrekkelijke gespierde mannen (Sherlock Holmes).

Nog meer subculturen

De Volkskrant benoemt nog meer subculturen, maar deze zijn in mindere mate van toepassing op jongeren: Een slashie is iemand met meerdere beroepen / loopbanen / functies die zichzelf graag presenteert door deze allemaal op te noemen. Op de vraag ‘wat doe jij in het dagelijks leven?’ geven zij het antwoord: ik ben docent-slash-vlogger-slash-gitarist. Zelf ben ik natuurlijk ook communicatiemedewerker-slash-blogger. Anno 2015 is een filosoof geen stoffige oude man meer. De blije filosoof treedt op bij Lowlands, maakt tv-programma’s, schrijft kinderboeken en debatteert over onderwerpen zoals Facebook en emo-tv. Denk daarbij bij mensen zoals Rob Wijnberg, Simone van Saarloos, Stine Jensen en Bas Haring. De Trouweloze Tinderaar heet in Engeland MUBSOT (Married Urbanite But Still On Tinder), maar ze zijn er ook in Nederland. Uit onderzoek bleek dat 45% van de Tinderaars een relatie heeft. De kans is dus groot dat je je getrouwde buurman of eigen neef tegenkomt op Tinder. Instakinderen, mijn generatie kent ze nog niet. Dit zijn kinderen die vanaf hun geboorte in prachtige outfits op de foto worden gezet door hun bloggende of webshopsbezittende mama. Op die manier hebben sommige kinderen al duizenden volgers op Instagram voordat ze überhaupt kunnen praten.

Welke subcultuur wordt zo populair als de hipster?

Eigenlijk herken ik alle genoemde subculturen al in mijn eigen omgeving. De ontwikkeling van de Fitgirl / Foodie is bijvoorbeeld al aan een hele tijd aan de gang. Op Alles Over Jongeren schreven we ook al eerder over Fitgirls en Foodies. Maar omdat deze subcultuur minder duidelijke uiterlijke kenmerken heeft is deze niet zo zichtbaar als de hipster. Toch spot ik ze overal. Natuurlijk in de sportschool, maar ook in mijn vriendenkring, in de supermarkt, in boekenwinkels, etc. Ook hoor ik collega’s vertellen over hun dochters die ineens bimi willen eten in plaats van broccoli en het nieuwste boek van Rens Kroes voor hun verjaardag vragen. De Fitgirl / Foodie is dus al hard op weg om mainstream te worden!

Ook ken ik in mijn eigen omgeving voorbeelden van hoogopgeleiden die graag spieren kweken en Strijp-S in Eindhoven stikt van de Young Urban Creatives. Toch denk ik dat dergelijke subculturen niet de potentie hebben om zo groot en zichtbaar te worden als de hipster. Jongeren gaan dus op zoek naar een andere stijl of cultuur. Heb jij al andere trends gespot op dit gebied? Laat het ons weten!

Photocredits

By | 2017-06-11T14:23:30+00:00 november 4th, 2015|Cultuur|0 Comments

Leave A Comment

beantwoord de vraag * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.