ICT in de klas: 3 tips voor docenten

De middelbare scholier anno 2016 is opgegroeid in het digitale tijdperk. Voor deze digital natives is online en offline samen één wereld en social media maakt hier een groot onderdeel van uit. Volgens onderzoek van GFK in opdracht van Vodafone blijkt dat bijna 75% van alle scholieren gebruik maakt van social media tijdens lesuren, nu vooral voor privédoeleinden.

Een gevaar voor het onderwijs of  een kans? Van de docenten zou 73% graag ICT willen toepassen in de les. Helaas vindt slechts een kleine meerderheid (54%) dat ze goed om kunnen gaan met technologie/social media in het onderwijs. Docenten willen wel, maar weten niet hoe.

Back to school bus

Om die reden tourt de Back to School bus van Vodafone langs middelbare scholen in het land. In de bus kunnen docenten een kijkje nemen in het klaslokaal van de toekomst en worden ze geïnspireerd digitale tools toe te passen in hun les. Jong & Je Wil Wat nam ook een kijkje en ontmoette hier Gijs Palsrok, ofwel meester Gijs. Meester Gijs is docent Engels en een voorloper als het gaat om ICT en social media integratie in het onderwijs. Op zijn website biedt hij allerlei hulpmiddelen aan om Engels te leren, waarmee hij maandelijks 140.000 bezoekers trekt.

Jong & Je Wil Wat interviewde hem en vroeg hem om 3 tips over hoe je als docent om kan gaan met ICT in de klas.

1. Sta open voor hun leefwereld

Ben je ervan bewust dat mobiele telefoons en social media onderdeel zijn van de leefwereld van jongeren. In plaats van het gebruik van mobiele telefoons en social media af te keuren, kun je ook kijken hoe je het kan inzetten in de les. Op deze manier maak je het leuk voor de leerlingen én maak je het voor jezelf makkelijker zonder het doel van de les uit het oog te verliezen.

“Ik zie van ‘oh dit is jouw leefwereld, hier word jij blij van. Dan ga ik kijken hoe ik het kan inzetten op een constructieve manier in de les, waarbij ik nog steeds de leiderschapsrol heb en degene ben die beslist hoe we het gaan inzetten en wat we gaan doen. Maar wel dat tooltje gaan gebruiken, bijvoorbeeld dat mobieltje omdat jij er zo graag op zit.’ Dit zonder verlies van inhoud van mijn vak.”

2. Laat de traditionele rolverdeling los

Uit het onderzoek van GFK blijkt dat 81% van de docenten het belangrijk vindt om leerlingen digitale skills mee te geven. Echter zijn jongeren de digital natives en niet de docenten. Daarom zijn ze eerder bekend en behendig met digitale tools. Het is niet erg om bij het gebruiken van digitale tools in de les je traditionele leraar-rol even los te laten. Je mag op dit vlak best van je leerlingen leren. Laat hen eens uitleggen hoe bepaalde digitale programma’s of tools werken, zodat jij ze kunt toepassen in de les. Jij geeft jouw kennis door aan je leerlingen, zij geven hun kennis door aan jou.

3. Durf af te wisselen

Als je ICT wil inzetten, gebruik dan niet altijd dezelfde vorm. Je kunt variëren in tools met tekst, foto, film en geluid. Verschillende leerlingen leren ook verschillend. Er is zo veel variatie in digitale tools die al deze manieren van leren kunnen ondersteunen. Als je voor meerdere tools openstaat om een doel te behalen, kun je met alle leerlingen meer bereiken.

“Ik bedien niet alleen kinderen die video’s willen kijken, maar ook kinderen die graag leren met tabellen of kinderen die graag leren met mindmaps of gewoon tekstueel. Dat heet dan meervoudige intelligenties in het onderwijs. Daar heb je er een aantal van en dat zegt eigenlijk niet hoe slim iemand is maar hoe iemand slim is. Dus iedereen leert op zijn eigen manier.”

Aan de slag

Wil je als docent graag aan de slag met ICT in de klas, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen?  Op de website van Ontdek Media, ook aanwezig in de Back to School bus, kun je een overzicht vinden van online media tools die je per direct kunt inzetten in je les. Het handige is dat ze bij elke tool een handleiding aanbieden. Zo kun je snel en gemakkelijk aan de slag. Succes!

Foto credits

By | 2017-06-11T14:23:30+00:00 september 21st, 2016|Onderwijs|0 Comments

Leave A Comment

beantwoord de vraag * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.